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Christo and Jeanne-Claude: Barrels and The Mastaba 1958-2018, Serpentine Lake, Hyde Park, Londra, fino al 23/09/2018

"Deve arrivare, stare lì e sparire."

Christo

London Mastaba” è la nuova opera di Christo in mezzo al Serpentine Lake, nel cuore di Hyde Park a Londra, la prima nel Regno Unito, dopo due e mezzo mesi di lavori, iniziati ad aprile e un anno per ottenere i permessi dalle autorità locali e dall’organizzazione che gestisce Hyde Park.
Alla fine di Aprile i cubi galleggianti erano appena stati disposti sopra alla superficie del lago, poi è stata la volta della scaffalatura nel giro di due settimane, con una sola fila di barili dipinti. I primi di giugno l’installazione era quasi ultimata, mente una gru posizionava dall’alto le ultime file di fusti.
A contattare l’artista è stato Hans-Ulrich Obrist, il direttore della Serpentine Gallery.
Alla presentazione del 18 giugno era presente anche l’ex sindaco di New York Michael Bloomberg in qualità di presidente della galleria Serpentine di Londra, dove è stata organizzata la mostra retrospettiva su Christo  e Jeanne-Claude che resterà aperta per il periodo dell’installazione.

Christo, Sulzano, 18/06/2016, © Gianni Marussi

Cristo: “Per tre mesi, The London Mastaba sarà in contatto con il paesaggio di Hyde Park, nel centro di Londra, i colori trasformeranno la luce e i riflessi del Serpentine Lake, come in un grande dipinto astratto. È stato un piacere lavorare con The Royal Parks per realizzare The London Mastaba e con i nostri amici della Serpentine Gallery per creare una mostra che racconta la storia di Jeanne-Claude e dei miei 60 anni di utilizzo di barili nel nostro lavoro."

Loyd Grossman CBE, presidente di The Royal Parks, l’ente benefico che ha lavorato a stretto contatto con Christo e il suo team su questo progetto: “Christo è un artista di fama mondiale che ha partecipato a mostre di grande successo in parchi e spazi aperti in altre importanti città in tutto il mondo, ma non è mai stato esposto a Londra. Siamo lieti di poter facilitare il suo primo grande lavoro pubblico all’aperto in questo Paese in uno dei parchi più belli e visitati del centro di Londra. Questa sarà un’opportunità per i visitatori del parco di vedere un’installazione eccezionale, gratuitamente, all’interno di un paesaggio iconico“.

L' opera è una versione ridotta del grande e storico progetto The Mastaba pensato insieme alla moglie Jeanne-Claude nel 1977, e che non ha ancora visto la luce, nel deserto di Abu Dhabi, negli Emirati Arabi. Il nome dell’opera richiama quello delle piramidi a punta tronca tipiche dell’antica Mesopotamia, dove venivano costruite per essere utilizzate come tombe.

Formata da 7.506 barili impilati uno sull’altro l’installazione sarà visibile al pubblico sino al 23 settembre 2018.

images courtesy by wolfgang volz © 2018 christo


Nonostante il suo peso di 600 tonnellate, la piramide galleggia grazie a 32 ancore che la sostengono, ciascuna dal peso di sei tonnellate, mentre un telaio d’acciaio sostiene tutti i barili.
L’enorme volume colorato, 30 metri di altezza, che con la sua presenza trasforma il paesaggio in un visione sognante ed è stata realizzata in occasione della mostra retrospettiva di Christo e Jeanne-Claude, intitolata “Christo and Jeanne-Claude: Barrels and The Mastaba 1958-2018”, allestita nella vicina Serpentine Gallery sino al 9 settembre. 

Dipinti in vari colori,rosso, bianco, blu e rosa, i barili che formano la piramide sono sostenuti da un ponteggio fissato ad una zattera di parallelepipedi in polietilene (simili a quelli che Christo ha utilizzato due anni fa per la sua installazione “Floating Piers” sul Lago d’Iseo - http://artdirectory-marussi.it/eventi/the-floating-piers-lago-diseo-dal-18-giugno-al-3-luglio-2016/ ).
I colori si combinano in modo che le superfici, attraverso l’effetto di pixelatura, possano vibrare alla luce creando un dialogo visivo tra la massiccia scultura e lo specchio d’acqua su cui si riflette. Dopo lo smontaggio, i materiali saranno completamente riciclati nel Regno Unito, come era avvenuto per l'istallazione sul lago di Iseo.
Gli investimenti (3, 4 milioni di dollari, che l’artista ha ricavato vendendo parte delle sue opere d’arte), permetteranno, anche dopo la rimozione della scultura, di migliorare l’area di conservazione e la fauna selvatica associata di Hyde Park.


Christo (nato nel 1935) e Jeanne-Claude (1935-2009) hanno creato insieme alcune delle opere visivamente più spettacolari del XX e del XXI secolo. Dai primi oggetti impacchettati ai progetti monumentali all’aperto, tra cui ricordiamo Valley Curtain in Colorado (1970-1972), Running Fence in California (1972-1976), Surrounded Islands a Miami (1980-1983), The Pont Neuf Wrapped a Parigi (1975-1985), The Umbrellas in Giappone e in California (1984-1991), Wrapped Reichstag a Berlino (1972-1995) e The Gates a Central Park, New York (1979-2005), gli artisti hanno superato i limiti tradizionali della pittura, della scultura e dell’architettura. Insieme hanno cambiato il concetto stesso di “arte pubblica” creando opere temporanee dalla durata volutamente effimera.
Jeanne-Claude è scomparsa nel novembre del 2009 ma Christo continua a lavorare alle sulle opere Over The River e The Mastaba. L’idea originaria da cui è scaturito l’ultimo progetto attualmente in fase di realizzazione, The Floating Piers, nacque nella mente di entrambi gli artisti nel 1970. Nel 2014, Christo decise che il Lago d’Iseo offriva l’ambientazione più suggestiva per il progetto che aprirà al pubblico dal 18 giugno al 3 luglio 2016. Scopo primario dell’artista è da sempre quello di creare opere d’arte spettacolari, gioiose e totalmente gratuite per i visitatori.
Christo e Jeanne-Claude non hanno mai accettato e certamente non lo farà Christo in futuro, nessun sussidio, finanziamento o sponsorizzazione di nessun tipo per le proprie opere d’arte temporanee e pubbliche. Tutti i redditi dell’artista provengono dalla vendita delle sue opere d’arte originali a collezionisti privati, gallerie d’arte e musei.
Christo e Jeanne-Claude iniziarono molto tempo fa a concepire dei progetti per l’Italia, solo alcuni dei quali sono stati poi realizzati. Il profondo legame degli artisti con il nostro paese risale al 1963, l’anno della loro prima personale alla Galleria Apollinaire a Milano, seguita da altre mostre alla Galleria La Salita a Roma e alla Galleria del Leone a Venezia nello stesso anno e quindi alla Galleria Gian Enzo Sperone a Torino nel 1964. Durante un soggiorno romano, Christo impacchettò una delle statue del parco di Villa Borghese. Era la prima volta che l’artista impacchettava un monumento, quantunque di dimensioni modeste. L’opera era stata eseguita senza le dovute autorizzazioni ma le forze dell’ordine non intervennero, ritenendo che i conservatori stessero eseguendo degli interventi di restauro. La statua rimase impacchettata in tutto sei mesi. Nel luglio del 1968 in occasione del Festival dei Due Mondi, Christo e Jeanne-Claude meditavano di impacchettare il teatro lirico di Spoleto, il Teatro Nuovo, edificio del XVIII secolo alto tre piani, che è uno dei principali poli di interesse della cittadina collinare del Centro Italia. Vedendosi negare l’autorizzazione a realizzare quest’opera a causa della normativa antincendi, Christo e Jeanne-Claude scelsero di impacchettare la torre medievale, uno dei primi monumenti importanti che sorge lungo la strada sinuosa che entra in Spoleto e la Fontana barocca sulla Piazza del Mercato. Due anni dopo, nel 1970, Christo e Jeanne-Claude ritornarono in Italia e a Milano realizzarono in contemporanea due opere, impacchettando il monumento a Vittorio Emanuele II re d’Italia in Piazza del Duomo, e il monumento a Leonardo da Vinci in Piazza della Scala. Non furono invece mai realizzati altri due progetti: Arco della Pace Wrapped e Curtains for La Rotonda, che prevedeva la realizzazione di drappi in tessuto per chiudere il centinaio di arcate della tardo barocca Rotonda di Via Besana. L’ultimo progetto all’aperto concepito da Christo e Jeanne-Claude in Italia fu realizzato a Roma nel 1974. Gli artisti impacchettarono il tratto delle Mura Aureliane antiche di 2.000 anni che si trova tra l’imbocco di Via Veneto e Villa Borghese. Sebbene Christo e Jeanne-Claude abbiano continuato a fare mostre e installazioni in interni negli anni successivi, The Floating Piers segna il primo ritorno in Italia degli artisti con un nuovo grandioso progetto dopo quarant’anni.

CHRISTO, THE SERPENTINE GALLERIES AND THE ROYAL PARKS CELEBRATE LAUNCH OF EXHIBITION AND TEMPORARY SCULPTURE IN HYDE PARK, LONDON

Today,  18 June 2018,  marked the opening of The London Mastaba, a temporary sculpture in Hyde Park, by world-renowned artist Christo. The sculpture, which consists of 7,506 horizontally stacked b arrels on a floating platform in the Serpentine Lake, will be on view until 23 September 2018. The London Mastaba is the first major outdoor public work by Christo in the UK, and it coincides with an exhibition at the Serpentine Galleries of Christo and his late wife Jeanne–Claude’s work, which opens 19 June and continues until 9 September 2018. Today’s launch was attended by Christo, Serpentine Galleries Chairman Michael R. Bloomberg, London Deputy Mayor for Culture and the Creative Industries Justine Simons, The Royal Parks Chairman Loyd Grossman, Serpentine Galleries CEO Yana Peel and Artistic Director Hans Ulrich Obrist. Both The London Mastaba and exhibition are free to the public – no tickets or reservations are requi 2 The London Mastaba: The construction of Christo’s temporary sculpture began on 3 April 2018 by JK Basel, Deep Dive Systems, and Coventry Scaffolding as well as a team of engineers from Schlaich Bergermann Partner. The London Mastaba consists of 7,506 horizontally stacked barrels on a floating platform, 20 metres (65.5 ft) high x 30 metres (90 ft) wide (at the 60° slanted walls) x 40 metres (130 ft) long. Standard 55 gallon barrels, 59 x 88 cm (2 ft x 3 ft), were fabricated and painted for the sculpture. The sides of the barrels, visible on the top and on the two slanted walls of the sculpture, are red and white. The ends of the barrels, visible on the two vertical walls, are blue, mauve and a different hue of red. The sculpture’s floating platform is made of interlocking high-density polyethylene (HDPE) cubes and is held in place with 32 6-tonne anchors. The barrel-supporting substructure consists of scaffolding and a steel frame that connects to the floating platform. The sculpture’s total weight is 600 metric tonnes (660 US tons) and its footprint takes up approximately 1% of the total surface area of the lake. All construction materials are certified as having low environmental impact to preserve the ecosystem of the lake. The removal of the sculpture will begin on 23 September 2018. While some equipment and materials, such as scaffolding, have been rented and will be returned, the other materials will be removed and industrially recycled in the UK following the project. The London Mastaba is being entirely funded by Christo, through the sale of his original works of art. No public money is used for Christo’s projects and he does not accept sponsorship. Hyde Park: The Royal Parks oversees 5,000 acres of historic parkland, including Hyde Park, in the heart of London. The Royal Parks has worked very closely with Christo and his team on this project, and the artwork also presents an opportunity to enhance the conservation area and associated wildlife of Hyde Park. In addition to ensuring there will be no negative ecological impact, the Serpentine Lake will benefit from substantial investment after the sculpture is removed. This includes ecological improvements on Serpentine Island and the creation of new habitats. These efforts, funded by the artist, will improve conditions in the lake, including litter clearance and the re-treatment of Phoslock on the lakebed to reduce the growth of harmful algae. Loyd Grossman CBE, Chairman of The Royal Parks charity, said: “Christo is a world renowned artist who has enjoyed highly successful exhibitions in parks and open spaces in other leading cities across the world, but has never before exhibited in London. We’re delighted to be able to facilitate his first major public outdoor work in this country in one of central London’s finest and most visited parks. This will be an opportunity for park visitors to see an outstanding installation for free within an iconic landscape.” Serpentine Galleries: The Serpentine Galleries presents Christo and Jeanne-Claude: Barrels and The Mastaba 1958-2018, the first major public exhibition by the artists in the UK since 1979. Through 3 sculptures, drawings, collages, photographs and models, it traces the artists’ sixty-yearhistory of using barrels and provides a historic context to The London Mastaba situated close by. The exhibition offers new perspectives on the artists’ career by exploring the origins of their earliest wrapped works and temporary sculptures, alongside proposals for barrel projects at sites such as the Suez Canal (1967) and the Museum of Modern Art, New York (1968). It also includes drawings for Christo and Jeanne-Claude’s most ambitious mastaba yet, The Mastaba (Project for United Arab Emirates), which was first conceived in 1977 and, if realised, would be the world’s largest sculpture. A catalogue by Taschen will be published to accompany the exhibition and The London Mastaba in early July. The Serpentine’s digital mobile tours are supported by Bloomberg Philanthropies. The mobile tours offer visitors the opportunity to discover more about the exhibition and Christo and Jeanne-Claude’s practice through new audio, video and text content. It also features an interactive map to guide visitors between the various Serpentine sites: Serpentine Gallery, the Pavilion, Serpentine Sackler Gallery and The London Mastaba and provides visitor information including hours of operation, accessibility details and café information. The mobile tour is accessible and free for all: sgtours.org Yana Peel, CEO and Hans Ulrich Obrist, Artistic Director, Serpentine Galleries, said: ‘In keeping with our mission to realise the possibilities of art and architecture, the Serpentine exhibition has been thoughtfully curated to coincide with The Mastaba (Project for London, Hyde Park, Serpentine Lake). Christo’s project will challenge where art can be encountered and by whom and – together with the Serpentine show – provides the UK public with an unprecedented insight into Christo and Jeanne-Claude's work. We hope this combined experience will be a highlight of London’s summer of 2018 in the open landscape of Hyde Park and Kensington Gardens.’ Visitor information: No tickets or reservations are needed for the exhibition or The London Mastaba. Hyde Park is open daily from 5AM – midnight and the Serpentine Galleries are open 10AM-6PM, daily, throughout the summer. Entry is free. Christo and The London Mastaba project team would like to make very clear that attempting to climb onto the sculpture is strictly forbidden and safety measures are in place to enforce that at all times. The sculpture is there for all to view but public safety is a foremost concern. Lake swimmers and boaters are kindly asked to keep a reasonable distance from the artwork for the safety of all. The nearest tube stations are: Knightsbridge; Hyde Park Corner; Marble Arch; Lancaster Gate; and South Kensington. The best vantage points for The London Mastaba include the south and northwest banks of the lake; the Princess Diana Memorial Fountain; the Serpentine Bar and Kitchen; and Lido Bar and Café, but the work can be enjoyed from a wide range of locations and each offers a different perspective. Hyde Park has a fleet of rowing and pedal boats on the lake for rental through Bluebird Boats from 10AM until 7PM or by arrangement. 4 For disabled access, Liberty Drives provides free mobility for The Royal Parks. There is also full disabled access at the Serpentine Galleries. A detailed map is available at: www.serpentinegalleries.org. Visitor information about the sculpture and exhibition will be updated regularly on The Royal Parks and Serpentine Galleries websites as well as on the Serpentine mobile tour. ### About the Artist Christo (born 1935 in Gabrovo, Bulgaria) and his late wife Jeanne-Claude (born 1935 in Casablanca, Morocco, died 2009, New York City, USA) are among the world's most celebrated artists. The artists began their collaboration in 1961. Their large-scale projects include Wrapped Coast, Australia, 1968–69; Valley Curtain, Rifle, Colorado, 1970–72; Running Fence, Sonoma and Marin Counties, California, 1972–76; Surrounded Islands, Biscayne Bay, Florida, 1980–83; The Pont Neuf Wrapped, Paris, 1975–85; The Umbrellas, Japan–USA, 1984–91; Wrapped Reichstag, Berlin, 1971–95; Wrapped Trees, Riehen, Switzerland, 1997–98; The Gates, Central Park, New York City, 1979–2005; and The Floating Piers, Lake Iseo, Italy, 2014–16. Their work is represented in museums and galleries throughout the globe including the Guggenheim and Metropolitan museums in New York, the Tate in London and the Pompidou Centre in Paris. Website: www.christojeanneclaude.net (images available with accompanying credit) Twitter: @ChristoandJC Instagram: @ChristoJeanneClaude Facebook: facebook.com/xtojc About Serpentine Galleries The Serpentine Galleries have been a pioneering force in contemporary art and architecture since 1970. Inspiring the widest possible audiences with the urgency of art and architecture, the Serpentine attracts up to 1.2m visitors a year to its interdisciplinary programme of exhibitions, architecture, education, public events and digital innovation in the Royal Park of Kensington Gardens, London. Admission is free. Website: www.serpentinegalleries.org Twitter and Instagram: @SerpentineUK Facebook: Serpentine Galleries About The Royal Parks The Royal Parks is a charity created in March 2017 to manage 5,000 acres of historic Royal parkland across London. Every year there are an estimated 77 million visits to The Royal Parks, providing unparalleled opportunities for enjoyment, exploration and healthy living in the heart of London. The Royal Parks looks after eight of London’s largest open spaces: Hyde Park, The Green Park, Richmond Park, Greenwich Park, St James’s Park, Bushy Park, The Regent’s Park and Primrose Hill, and Kensington Gardens. It also manages other important open spaces in the capital including Grosvenor Square Garden, Brompton 5 Cemetery, Victoria Tower Gardens, Canning Green and Poet’s Corner, and maintains the gardens of 10, 11 and 12 Downing Street. The parks are owned by the Crown with statutory responsibility for their management resting with the Secretary of State for Digital, Culture, Media and Sport. The Royal Parks charity manages the parks on behalf of the government. Website: www.royalparks.org.uk Twitter and Instagram: @theroyalparks Facebook: The Royal Parks London About Bloomberg Philanthropies Bloomberg Philanthropies works in nearly 480 cities in more than 120 countries to ensure better, longer lives for the greatest number of people. The organization focuses on five key areas for creating lasting change: Arts, Education, Environment, Government Innovation, and Public Health. Bloomberg Philanthropies encompasses all of Michael R. Bloomberg’s charitable activities, including his foundation and his personal giving. In 2017, Bloomberg Philanthropies distributed $702 million. For more information, please visit www.bloomberg.org or follow on Facebook, Instagram, Snapchat, and Twitter.

Press Contacts: Erica Bolton (Christo): 020 7221 5000; Erica@boltonquinn.com Rose Dempsey (Serpentine Galleries): +44 (0)20 7298 1520, rosed@serpentinegalleries.org Nancy Groves (Serpentine Galleries): +44 (0)20 7298 1544, nancyg@serpentinegalleries.org ; Jessica Chambers (The Royal Parks): 0300 061 2003; jchambers@royalparks.org.uk;  Nina Kapur (The Royal Parks): 0300 061 2030; nkapur@royalparks.org.uk

Christo and Jeanne-Claude: Barrels and The Mastaba 1958–2018
Dal 19 giugno al 9 settembre 2018

Serpentine Gallery
West Carriage
Drive 
Kensington Gardens

London W2 3XA

London

www.serpentinegalleries.orginformation@serpentinegalleries.org - T.020 7402 6075

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